Faalangst
dus is het bewijs dat er meer is dat op het spel staat dan de inhoud van
de aktie alleen: het zelf! De motivatie van de
onderneming dient te worden onderzocht en herzien. Dit doende komt men van
het een in het ander. Het is dus een enorme onderneming. Wil men
daadwerkelijk vrij zijn om KUNST te beoefenen dan dient men toch die weg
te gaan aangezien er geen enkele andere weg een definitieve opheffing van
het probleem bewerkstelligen kan. Faalangst heeft te maken met hoe je in
het leven staat, wat je doelen of liever verborgen
doelen zijn.
Als je niet de tijd wilt of kunt nemen om jezelf te genezen van die
faalangst betekent dat dat je voor altijd oneigenlijk met de zaken bezig
zult blijven. Ook altijd zult blijven aanlopen tegen het gebrek aan
flexibiliteit in je spel, het gebrek aan "heelheid" in je
interpretatie, de onmogelijkheid om tot echte expressie te komen.
Naast dit negatieve perspectief voor de uitvoerend
kunstenaar (is hier sprake van een kunstenaar of een sappelaar :) ) is er
nog een ander gevolg voor de musicus die voornamelijk psycho-emotioneel is
gedreven tot de muziek.
Doordat de echte eelijke focus van nature is gericht op het verborgen doel
en dat ahw van levensbelang is voor de persoon, gebruikt hij bijna al zijn
energie en mogelijkheden optimaal om de sitatie te verkennen en IN TE
SCHATTEN voor het bereiken van dat doel. Het gevolg is dat er zich een
enorme skill ontwikkeld op dit gebied, die voor de realiteit van het
muziekmaken geen enkel belang heeft. De psycho-emotioneel
gestoorde mens ondergaat dus wel degelijk een scholing, alleen is de
scholing betrokken op wat hem werkelijk motiveert en niet op de kunst
zelf. Het resultaat is danook navenant: omtrent de daadwerkelijke inhoud
van de muziek in dit geval, ontstaat verwarring en onzekerheid. De
opleiding is dus niet aan de psycho-emotioneel gestoorde mens besteed.
Veel geld, moeite en investering is verspild en bovendien een leven. Een
leven van dwanggedrag en faalangst.